Μύθοι στην Οδήγηση: Τι Ισχύει πραγματικά στην Ελλάδα και την Ευρώπη
Πέντε διαδεδομένοι μύθοι για την οδήγηση που πολλοί πιστεύουν αλλά λίγοι ξέρουν τι ισχύει στην πραγματικότητα.

Στην καθημερινή μας επαφή με το τιμόνι, πολλοί από εμάς λειτουργούμε με βάση... αστικούς μύθους. Κάποιοι τους ακούσαμε από φίλους, άλλοι τους πήραμε από γενιά σε γενιά. Όμως, πόσοι από αυτούς ισχύουν στην πραγματικότητα; Εμείς ερευνήσαμε τι ισχύει πραγματικά στην Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη.
1. Απαγορεύεται να οδηγείς ξυπόλητος
Πραγματικότητα: Δεν είναι παράνομο, ούτε στην Ελλάδα ούτε στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), αυτό που έχει σημασία είναι ο οδηγός να έχει πλήρη έλεγχο του οχήματος. Το να οδηγείς ξυπόλητος μπορεί να μειώσει την αίσθηση και την απόκριση στο φρένο ή στο γκάζι, ειδικά αν το πόδι είναι βρεγμένο ή ιδρωμένο. Δεν είναι παράνομο, αλλά δεν στο συνιστούμε.
2. Απαγορεύεται να οδηγείς με σαγιονάρες ή γαλότσες
Πραγματικότητα: Ούτε αυτό είναι παράνομο. Ο ΚΟΚ δεν ορίζει συγκεκριμένο τύπο παπουτσιού. Όμως, παπούτσια που δεν εφαρμόζουν καλά ή γλιστρούν, όπως οι σαγιονάρες, ή μεγάλα σε διαστάσεις όπως οι γαλότσες, μπορούν να μπλεχτούν στα πεντάλ και να προκαλέσουν ατύχημα. Αν εμπλακείς σε ατύχημα και αποδειχθεί ότι τα παπούτσια σου έφταιγαν για την απώλεια ελέγχου, υπάρχει νομική ευθύνη.

3. Μπορείς να μπεις σε λεωφορειολωρίδα μόνο για να δώσεις προτεραιότητα σε ασθενοφόρο
Πραγματικότητα: Εδώ τα πράγματα είναι πιο αυστηρά. Στην Ευρώπη, αλλά και στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, η είσοδος σε λεωφορειολωρίδα επιτρέπεται μόνο σε οχήματα που το δικαιούνται, και όχι για να διευκολύνεις άλλο όχημα, ακόμη κι αν πρόκειται για ασθενοφόρο. Αν παρεμποδίσεις το έργο του ασθενοφόρου ή προκαλέσεις ατύχημα στη λεωφορειολωρίδα, οι κυρώσεις είναι σοβαρές.
4. Τα παιδιά κάτω των 12 ετών πρέπει να κάθονται πάντα στο πίσω κάθισμα
Πραγματικότητα: Νομικά όχι απαραίτητα πρακτικά ναι και πάντα. Στην Ελλάδα και στην Ε.Ε., τα παιδιά μέχρι 12 ετών ή ύψος κάτω από 1,35μ πρέπει να κάθονται σε κατάλληλο παιδικό κάθισμα, είτε στο μπροστινό είτε στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Αν το παιδί κάθεται μπροστά και χρησιμοποιείται κάθισμα ανάποδης φοράς, τότε ο αερόσακος πρέπει να είναι απενεργοποιημένος – κάτι που, αν αγνοηθεί, είναι παράνομο και επικίνδυνο.
Παρόλο που ο νόμος το επιτρέπει, συνίσταται έντονα τα παιδιά να κάθονται στο πίσω κάθισμα, το οποίο είναι πιο ασφαλές σε περίπτωση σύγκρουσης.

5. Είναι παράνομο να οδηγείς το βράδυ με το εσωτερικό φως ανοιχτό
Πραγματικότητα: Παρά την κοινή αντίληψη, δεν υπάρχει νόμος που να απαγορεύει την οδήγηση με το εσωτερικό φως αναμμένο, ούτε στην Ελλάδα ούτε στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ωστόσο, αν το φως επηρεάζει την ορατότητα ή προκαλεί απόσπαση προσοχής, τότε ο οδηγός μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπος με κατηγορία για απρόσεκτη οδήγηση.
Μήπως ήρθε η ώρα να ξαναδιαβάσουμε τον ΚΟΚ;
Σύμφωνα με έρευνες στην Ευρώπη, πολλοί οδηγοί δεν έχουν διαβάσει ποτέ τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ή δεν τον έχουν ενημερώσει εδώ και πάνω από πέντε χρόνια. Δεν προκαλεί έκπληξη, λοιπόν, ότι σχεδόν οι μισοί οδηγοί δεν γνωρίζουν τη νέα «Ιεραρχία Χρηστών του Δρόμου», που εφαρμόζεται ήδη σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και δίνει προτεραιότητα σε ευάλωτους χρήστες, όπως πεζούς και ποδηλάτες. Αν δεν είμαστε ενημερωμένοι τότε αναζητάμε μύθους και δικές μας ερμηνίες για να στηρίξουμε την άγνοιά μας.
Τι να κρατήσουμε;
Μην παίρνετε κάθε «συμβουλή» στην οδήγηση ως δεδομένη. Πολλές φορές η νομοθεσία δεν απαγορεύει κάτι, αλλά η κοινή λογική και η ασφάλεια λένε το αντίθετο. Ενημερωθείτε, αναθεωρήστε και... απομυθοποιήστε!