Νέος ΚΟΚ: Τέλος στην ασυλία των επικίνδυνων οδηγών – Τι αλλάζει για πρόστιμα και λεωφορειολωρίδες
Με αυστηρότερα πρόστιμα, νέες τεχνολογίες και έμφαση στον πολίτη, ο νέος ΚΟΚ φέρνει αλλαγές παντού, από τις λεωφορειολωρίδες ως τα ταξί.

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παρουσίασε σε τηλεοπτική εκπομπή στο ΣΚΑΙ τις σημαντικές αλλαγές που φέρνει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και εξήγησε γιατί στόχος δεν είναι η τιμωρία, αλλά η ασφάλεια όλων.
Πρόστιμα και ποινές με στόχο τον επικίνδυνο οδηγό
Ο νέος ΚΟΚ δεν "κυνηγάει" τον απλό πολίτη, αλλά στοχεύει σε εκείνους που επιμένουν να οδηγούν επικίνδυνα. Οι ποινές πλέον ακολουθούν τον οδηγό, όχι το όχημα, γιατί – όπως είπε ο κ. Κυρανάκης – «ένα αυτοκίνητο μπορεί να το οδηγεί και η γιαγιά και ο εγγονός, αλλά η συμπεριφορά πίσω από το τιμόνι ανήκει σε ένα άτομο». Η "υποτροπή" είναι το κλειδί: Αν επαναλάβεις σοβαρή παράβαση (υπέρβαση ταχύτητας, κόκκινο, αλκοόλ) τρεις φορές μέσα σε πέντε χρόνια, χάνεις το δίπλωμα για 8 χρόνια.
Για παράδειγμα, η πρώτη υπέρβαση ταχύτητας κατά 50 χλμ. επιφέρει 700 ευρώ πρόστιμο και 2 μήνες χωρίς δίπλωμα. Την τρίτη φορά, 2000 ευρώ πρόστιμο και 1 χρόνος χωρίς δίπλωμα. Αν για πέντε χρόνια οδηγείς σωστά, οι παραβάσεις παραγράφονται. Δίνεται έτσι ένα κίνητρο σωστής συμπεριφοράς.
Λεωφορειολωρίδες για τους επιβάτες, όχι για όλους
Οι λεωφορειολωρίδες επανέρχονται στην αρχική τους αποστολή: να εξυπηρετούν τους επιβάτες που χρησιμοποιούν ΜΜΜ. Προτεραιότητα έχουν οι επιβάτες, όχι τα ΙΧ. Γι' αυτό και η είσοδος μη εξουσιοδοτημένου οχήματος τιμωρείται με 150 ευρώ, χωρίς πια αφαίρεση διπλώματος (εκτός για κάποιες ειδικές περιπτώσεις). Εξαιρέσεις: οχήματα ΑΜΕΑ, επιβίβαση/αποβίβαση, ηλεκτρικά οχήματα και ταξί μηδενικών ρύπων. Οι κάμερες στα λεωφορεία καταγράφουν παραβάσεις – χωρίς την ανάγκη παρουσίας τροχονόμου. Το σύστημα ολοκληρώνεται μέχρι τον Σεπτέμβριο.
Νέα λεωφορεία και επένδυση στα ΜΜΜ
Ο κ. Κυρανάκης έδωσε έμφαση στην ανανέωση του στόλου των λεωφορείων. Ήδη κυκλοφορούν 50 νέα οχήματα στην Αθήνα, ενώ μέχρι το τέλος του 2025 θα φτάσουμε τα 1000 καινούργια λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στόχος είναι γρηγορότερα, καθαρότερα, αξιοπρεπέστερα ΜΜΜ, ώστε να δώσουμε μια ουσιαστική εναλλακτική στον πολίτη και να μειωθεί η χρήση του ΙΧ.

Ψηφιακός χάρτης ατυχημάτων: Τέλος στη στατιστική στα τυφλά
Το accident.map.gov.gr είναι ένα νέο ψηφιακό εργαλείο που δείχνει σε ποιες διασταυρώσεις συμβαίνουν συχνά ατυχήματα. Μπορεί κάποιος να δει με ακρίβεια σημείο-σημείο τα τροχαία, ώστε να γίνουν στοχευμένες παρεμβάσεις: Σαμαράκια, καθρέφτες, αλλαγή φωτεινών σηματοδοτών κ.ά. Στο μέλλον θα προστεθούν στοιχεία από ασφαλιστικές, τροχαία και ΕΚΑΒ για πληρέστερη εικόνα.
Όρια ταχύτητας και ρόλος των Δήμων
Με τον νέο ΚΟΚ, οι δήμοι αποκτούν ρόλο στον καθορισμό των ορίων ταχύτητας ανάλογα με τον τύπο του δρόμου.
- Δρόμοι γειτονιών, σχολεία και παιδικές χαρές: όριο 30 χλμ/ώρα
- Κεντρικές αρτηρίες με νησίδα: 50 χλμ/ώρα ή περισσότερο
Ποινικός Κώδικας: Από πρόστιμα σε κάθειρξη
Αν κάποιος προκαλέσει τροχαίο με σοβαρή σωματική βλάβη, απειλείται με έως 10 χρόνια κάθειρξη. Αν είναι πολύνεκρο τροχαίο, προβλέπονται ισόβια. Η δικαιοσύνη πλέον έχει πρόσβαση στο απόρρητο κινητών για να διαπιστώσει αν ο οδηγός μιλούσε ή είχε απόσπαση προσοχής.
GPS ναι – κινητό στο χέρι όχι
Η χρήση GPS επιτρέπεται, αρκεί η συσκευή να είναι τοποθετημένη σε ειδική βάση στο ταμπλό. Όχι στο χέρι
Σκέψεις για αλλαγές στον δακτύλιο
Ο υπουργός άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο αλλαγών στον δακτύλιο, με κίνητρα για καθαρότερα οχήματα και με προσοχή στους επαγγελματίες που κινούνται στο κέντρο.
24ωρα ΜΜΜ τα Σαββατοκύριακα – Πιλοτικά από Ιούλιο
Από τον Ιούλιο, ένα Σάββατο θα ξεκινήσει πιλοτική λειτουργία 23ώρου για μετρό, τραμ και νυχτερινά λεωφορεία. Στόχος: λιγότερα τροχαία τη νύχτα, ειδικά λόγω μέθης.
Ανάλογα με τα αποτελέσματα, μπορεί να εφαρμοστεί μόνιμα κάθε Σαββατοκύριακο.
Οι γυναίκες δεν φταίνε πάντα
Ο κ. Κυρανάκης έσπασε και ένα στερεότυπο: Στο 82% των σοβαρών τροχαίων εμπλέκονται άντρες. Μόλις 6% των γυναικών είναι οδηγοί σε αυτά τα περιστατικά – οι περισσότερες είναι συνεπιβάτες ή πεζές.
Ένας ΚΟΚ πιο έξυπνος και ανθρώπινος
Ο νέος ΚΟΚ δεν έρχεται απλά με αυστηρότερα μέτρα, αλλά με στόχο να προστατεύσει τους καλούς οδηγούς, να δώσει επιλογές μετακίνησης, και να μετατρέψει την πόλη σε έναν πιο ασφαλή και ανθρώπινο χώρο.