Η τεχνητή νοημοσύνη φέρνει επανάσταση στην online εκπαίδευση - Ο ρόλος των εκπαιδευτικών βίντεο
Μια νέα τεχνολογία AI και η παρακολούθηση των ματιών δείχνει πότε τα παιδιά μαθαίνουν και πότε όχι σε εκπαιδευτικά βίντεο.

Η τεχνητή νοημοσύνη σε συνδυασμό με μια τεχνολογία παρακολούθησης ματιών, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύεται στο περιοδικό Journal of Communication, μπορεί να εντοπίσει τις ακριβείς στιγμές που ένα παιδί κατανοεί ή χάνει το νήμα ενός εκπαιδευτικού βίντεο. Αυτό σημαίνει ότι στο μέλλον το μάθημα θα μπορεί να προσαρμόζεται σε πραγματικό χρόνο, δημιουργώντας μια νέα εμπειρία διδασκαλίας τόσο στην τάξη όσο και στο σπίτι.
Πώς διεξήχθη η μελέτη
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο με τη συμμετοχή 197 παιδιών ηλικίας 4 έως 8 ετών. Οι μαθητές παρακολούθησαν ένα βίντεο τεσσάρων λεπτών που είχε ως θέμα το καμουφλάζ στα ζώα, με αποσπάσματα από γνωστά παιδικά εκπαιδευτικά κανάλια. Πριν από το βίντεο απάντησαν σε ερωτήσεις ώστε να καταγραφεί το αρχικό τους επίπεδο γνώσεων και επανέλαβαν αντίστοιχες ερωτήσεις μετά την παρακολούθηση. Με ειδικό εξοπλισμό υψηλής ακρίβειας, οι ερευνητές κατέγραψαν με λεπτομέρεια πού ακριβώς και για πόση ώρα εστίαζε το βλέμμα κάθε παιδί, ώστε να μετρηθεί σε πραγματικό χρόνο η προσοχή τους.
Όπως διαβάζουμε στο The Brighter Side News, τα δεδομένα αυτά αναλύθηκαν με δύο διαφορετικά μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης. Το ένα βασίστηκε σε κλασικές μεθόδους, ενώ το δεύτερο ακολούθησε μια θεωρητική προσέγγιση που λαμβάνει υπόψη τον τρόπο με τον οποίο η νέα γνώση συνδέεται με την παλιά. Το δεύτερο αποδείχθηκε πιο αποτελεσματικό, προβλέποντας με μεγαλύτερη ακρίβεια ποια παιδιά θα κατανοούσαν σωστά τις έννοιες του βίντεο.
Οι κρίσιμες στιγμές στην κατανόηση
Η ανάλυση αποκάλυψε επτά κομβικές στιγμές κατά τη διάρκεια του μαθήματος, οι οποίες είχαν καθοριστικό ρόλο στην κατανόηση. Μία από τις πιο σημαντικές συνέβη στην αρχή, όταν η παρουσιάστρια ζήτησε από τα παιδιά να βοηθήσουν στον εντοπισμό ενός χαρακτήρα στην οθόνη. Όσα ανταποκρίθηκαν με προσοχή, εμφάνισαν αργότερα καλύτερη κατανόηση των πιο δύσκολων σημείων. Επίσης, όταν ο όρος «καμουφλάζ» παρουσιάστηκε μαζί με γραπτή αναφορά στην οθόνη, η κατανόηση ενισχύθηκε σημαντικά.
Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι τα κρίσιμα σημεία του βίντεο συνέπιπταν με τις λεγόμενες «νοηματικές μεταβάσεις», δηλαδή τα σημεία όπου ολοκληρώνεται ένα τμήμα της αφήγησης και ξεκινά ένα νέο. Οι μεταβάσεις αυτές λειτουργούν σαν σήματα που βοηθούν τον εγκέφαλο να οργανώσει καλύτερα τη ροή της πληροφορίας. Όταν οι πληροφορίες συνδέονται με ομαλό τρόπο, η μάθηση γίνεται πιο αποτελεσματική.
Το μέλλον της εξατομικευμένης εκπαίδευσης
Αν και η μελέτη βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο, δείχνει ότι είναι εφικτός ο σχεδιασμός εκπαιδευτικών βίντεο που ενισχύουν την κατανόηση, τοποθετώντας σωστά αυτές τις «νοηματικές άγκυρες». Στο μέλλον, τα βίντεο μπορεί να προσαρμόζονται αυτόματα, αλλάζοντας ρυθμό ή δίνοντας παραδείγματα τη στιγμή που ένα παιδί δυσκολεύεται. Ένα τέτοιο σύστημα θα μπορούσε να προλάβει μαθησιακά κενά τα οποία σήμερα οι δάσκαλοι αντιλαμβάνονται πολύ αργότερα.
Η δυνατότητα να ανιχνεύονται δυσχέρειες στην πρόσληψη νοημάτων μέσα από το βλέμμα και να προσαρμόζεται δυναμικά το περιεχόμενο ίσως αποτελέσει το επόμενο μεγάλο βήμα στην εκπαίδευση, προσφέροντας στα παιδιά μαθήματα που δεν είναι απλώς πιο ενδιαφέροντα, αλλά και πιο αποτελεσματικά.
