Προσοχή: Επικίνδυνα για τους εφήβους βίντεο στο TikTok με συμβουλές περιποίησης για το δέρμα
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Pediatrics, τονίζει τους κινδύνους από την υπερβολική χρήση προϊόντων και την έκθεση σε ερεθιστικά συστατικά.

Νέα έρευνα από το αμερικανικό σύστημα υγειονομικής περίθαλψης «Northwestern Medicine» αποκαλύπτει ότι τα βίντεο περιποίησης δέρματος που κυκλοφορούν στο TikTok θέτουν τους εφήβους σε κίνδυνο να αναπτύξουν δια βίου δερματική αλλεργία.
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Pediatrics, τονίζει τους κινδύνους από την υπερβολική χρήση προϊόντων και την έκθεση σε ερεθιστικά συστατικά.
Τα ευρήματα της μελέτης
Οι ερευνητές δημιούργησαν λογαριασμούς TikTok δηλώνοντας ηλικία 13 ετών για να συλλέξουν 100 σχετικά βίντεο. Η ανάλυση έδειξε ότι κορίτσια ηλικίας 7 έως 18 ετών χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο έξι προϊόντα περιποίησης προσώπου, ενώ ορισμένα φτάνουν να χρησιμοποιούν και πάνω από δώδεκα. Τα προϊόντα αυτά ενέχουν υψηλό κίνδυνο ερεθισμού του δέρματος και αλλεργίας.
Συγκεκριμένα, τα βίντεο με τις περισσότερες προβολές περιείχαν κατά μέσο όρο έντεκα δυνητικά ερεθιστικά ενεργά συστατικά, τα οποία μπορούν να οδηγήσουν σε δερματικό ερεθισμό, ευαισθησία στον ήλιο και αλλεργική δερματίτιδα εξ επαφής. Ανησυχητικό είναι επίσης το εύρημα ότι μόνο το 26% των καθημερινών ρουτινών περιποίησης περιλάμβανε αντηλιακό, το οποίο θεωρείται το πιο σημαντικό προϊόν για την υγεία του δέρματος σε κάθε ηλικία, ιδιαίτερα για τα παιδιά.
Η Μόλι Χέιλς, μεταδιδακτορική ερευνήτρια και δερματολόγος στο Πανεπιστήμιο Northwestern, εξηγεί ότι «αυτός ο υψηλός κίνδυνος ερεθισμού προήλθε τόσο από τη χρήση πολλαπλών ενεργών συστατικών ταυτόχρονα, όπως τα υδροξυοξέα, όσο και από την εφαρμογή του ίδιου ενεργού συστατικού ξανά και ξανά εν αγνοία τους, όταν αυτό το ενεργό συστατικό βρισκόταν σε τρία, τέσσερα, πέντε διαφορετικά προϊόντα».
Επιδράσεις στην υγεία και την ψυχολογία των εφήβων
Η Τάρα Λάγκου, επίκουρη καθηγήτρια στην ίδια Ιατρική Σχολή, περιγράφει ένα βίντεο όπου η δημιουργός περιεχομένου εφάρμοσε δέκα προϊόντα σε έξι λεπτά, εμφανίζοντας ορατή δερματική αντίδραση και εκφράζοντας δυσφορία.
Οι συγγραφείς της μελέτης επισημαίνουν ότι αυτά τα βίντεο προσφέρουν ελάχιστα έως καθόλου οφέλη για τους παιδιατρικούς πληθυσμούς στους οποίους απευθύνονται. Λόγω των αλγορίθμων των κοινωνικών δικτύων, είναι σχεδόν αδύνατο για γονείς ή παιδιάτρους να παρακολουθούν τι ακριβώς βλέπουν οι νέοι.
Πέρα από τη βλάβη στο δέρμα, η Μόλι Χέιλς τονίζει και την ψυχολογική διάσταση: «Είναι προβληματικό να δείχνουμε κορίτσια να αφιερώνουν τόσο πολύ χρόνο και προσοχή στο δέρμα τους. Θέτουμε ένα πολύ υψηλό πρότυπο για αυτά τα κορίτσια. Η επιδίωξη της υγείας έχει γίνει ένα είδος αρετής στην κοινωνία μας, αλλά το ιδεώδες της "υγείας" είναι επίσης πολύ συνυφασμένο με τα ιδανικά της ομορφιάς, της λεπτότητας και της λευκότητας».