Αντίστροφη μέτρηση για την καταγραφή των ανελκυστήρων: Ένας στους δύο χωρίς πιστοποίηση
Ο έλεγχος και η πιστοποίηση των παλαιών ανελκυστήρων συνοδεύεται από τεχνικές και οικονομικές δυσκολίες, γεγονός που αποθαρρύνει πολλούς ιδιοκτήτες από το να προχωρήσουν στις απαιτούμενες ενέργειες.

Με φόντο την καταληκτική προθεσμία της 30ής Ιουνίου 2025 για την υποχρεωτική καταχώριση των ανελκυστήρων στα μητρώα των δήμων, η Ελληνική Ένωση Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης & Πιστοποίησης (HellasCert) απευθύνει αυστηρές προειδοποιήσεις προς τις αρμόδιες αρχές αλλά και το ευρύ κοινό.
Χιλιάδες ανελκυστήρες χωρίς πιστοποίηση
Όπως υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση, στη χώρα μας δεν υπάρχει σαφής εικόνα για τον ακριβή αριθμό των ανελκυστήρων που είναι εγκατεστημένοι και σε λειτουργία , είτε αυτοί βρίσκονται σε κατοικίες είτε σε δημόσια κτίρια. Η απουσία μητρώου και η μη πιστοποίηση σημαντικού αριθμού ανελκυστήρων καθιστά την κατάσταση ιδιαίτερα ανησυχητική.
Εκτιμάται ότι από τους 500.000 έως 700.000 ανελκυστήρες που έχουν τοποθετηθεί πανελλαδικά, μόλις οι 250.000 με 300.000 διαθέτουν πιστοποίηση και καταχώριση, όπως επιβάλλει η νομοθεσία εδώ και χρόνια.
Υποχρεώσεις και νομοθετικό πλαίσιο
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, κάθε ανελκυστήρας οφείλει πριν τεθεί σε λειτουργία να έχει:
- Πιστοποιηθεί από διαπιστευμένο φορέα
- Καταχωριστεί αρμοδίως στον οικείο δήμο
Η επανεπιθεώρηση είναι υποχρεωτική ανά:
- 1 έτος για ανελκυστήρες σε κτίρια δημόσιας χρήσης
- 4 έως 6 χρόνια για ανελκυστήρες σε πολυκατοικίες και κατοικίες
Σήμερα στη χώρα δραστηριοποιούνται 17 ιδιωτικοί διαπιστευμένοι φορείς, υπό την εποπτεία του Ε.ΣΥ.Δ., που πραγματοποιούν τους απαραίτητους ελέγχους.
Ευθύνες συντηρητών και κρατικής εποπτείας
Από την πλευρά της HellasCert, διατυπώνεται έντονος προβληματισμός για την παγιωμένη πρακτική όπου πολλοί ανελκυστήρες συντηρούνται κανονικά χωρίς να διαθέτουν πιστοποιητικό ή να έχουν καταχωριστεί, παρά το γεγονός ότι αυτό αντίκειται στη νομοθεσία.
Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις οι ίδιοι οι συντηρητές προχωρούν σε αιτήματα πιστοποίησης προς τους φορείς, αναλαμβάνοντας ρόλο που κανονικά ανήκει στον ιδιοκτήτη ή διαχειριστή του κτιρίου.
Παράλληλα, η απουσία ουσιαστικής κρατικής εποπτείας έχει ως αποτέλεσμα να μην επιβάλλονται πρόστιμα ή άλλες κυρώσεις, ενώ προβλέπονται εδώ και χρόνια από τη σχετική νομοθεσία.
Τεχνικά και οικονομικά εμπόδια
Η HellasCert επισημαίνει ότι ο έλεγχος και η πιστοποίηση των παλαιών ανελκυστήρων συχνά συνοδεύεται από τεχνικές δυσκολίες και οικονομικές επιβαρύνσεις, γεγονός που αποθαρρύνει πολλούς ιδιοκτήτες από το να προχωρήσουν στις απαιτούμενες ενέργειες. Τα ευρήματα των ελέγχων αποκαλύπτουν συχνά σοβαρές αποκλίσεις από τα πρότυπα ασφαλείας.
Αδύνατη η ολοκλήρωση έως το 2025
Η Ένωση κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, τονίζοντας ότι είναι πρακτικά αδύνατο να ολοκληρωθεί η διαδικασία καταχώρισης όλων των ανελκυστήρων έως τις 30 Ιουνίου 2025, ακόμα και αν υπήρχε άμεση κινητοποίηση.
Η πρόταση της HellasCert: Ενεργοποίηση του Μητρώου
Ως άμεσο και ρεαλιστικό βήμα, η HellasCert προτείνει την άμεση ενεργοποίηση του «Ενιαίου Μητρώου Ανελκυστήρων», που προβλέπεται στο άρθρο 52 του Ν. 4961/2022, υπό την εποπτεία του υπουργείου Ανάπτυξης. Στο μητρώο αυτό θα πρέπει να καταγράφονται:
- Όλοι οι εγκατεστημένοι ανελκυστήρες (πιστοποιημένοι και μη)
- Τα στοιχεία των ιδιοκτητών και των διαχειριστών
- Η ημερομηνία τελευταίας επιθεώρησης
Ως πρώτο βήμα, προτείνεται η δήλωση ύπαρξης ακαταχώριστων ανελκυστήρων έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025, ώστε να σχηματιστεί σαφής εικόνα για το σύνολο των ανελκυστήρων της χώρας.
Νέα πολιτική για τη δημόσια ασφάλεια
Η HellasCert καλεί την Πολιτεία να αναλάβει δράση, χαράσσοντας μια νέα εθνική πολιτική για την ασφάλεια των ανελκυστήρων. Παράλληλα, δηλώνει τη διαθεσιμότητά της να συνεργαστεί με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την προώθηση λύσεων και την ενίσχυση της δημόσιας ασφάλειας.