Με προβλήματα, δυσκολίες και παρανομίες προχωρά η διαδικασία πιστοποίησης των ανελκυστήρων
Αντιμέτωποι με βαριά πρόστιμα όσοι δεν ολοκληρώσουν τις εργασίες πιστοποίησης των ασανσέρ.

Η αντίστροφη μέτρηση για την καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης των εργασιών και πιστοποίησης των ανελκυστήρων, έχει ξεκινήσει. Η παράταση που έχει δοθεί ωστόσο, για τις 30 Ιουνίου, δεν είναι αρκετή υποστηρίζουν οι άνθρωποι της αγοράς, που έχουν επωμιστεί με το βάρος των εργασιών αυτών.
Συντηρητές, μηχανολόγοι-μηχανικοί αλλά και ιδιοκτήτες, σύσσωμοι διαμαρτύρονται και ζητούν επέκταση της προθεσμίας. Αποτέλεσμα μάλιστα της πίεσης που δέχονται όσοι εμπλέκονται στη διαδικασία αλλά και εξαιτίας των ελλείψεων σε πόρους και τεχνικό προσωπικό, πολλοί επιλέγουν να παρανομήσουν μας λέει ο κύριος Γιώργος Βλασόπουλος, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Εγκαταστατών Συντηρητών Ανελκυστήρων…
«Η διαδικασία προχωράει με τους ρυθμούς που είναι δυνατόν να προχωρήσει. Δεν είναι δυνατόν τώρα να ελεγχθούν όλα τα ασανσέρ. Καταρχήν να πούμε ότι οι Ιδιωτικοί Φορείς Ελέγχου, ο κάθε επιθεωρητής τους έχει το δικαίωμα να κάνει μέχρι τέσσερις ελέγχους την ημέρα. Εδώ λοιπόν εγώ ενημερώνομαι ότι γίνονται έλεγχοι 20, 25, 30 την ημέρα. Μέχρι και Σάββατα και Κυριακές. Αυτά είναι παράνομα.
Άρα δηλαδή φορτώνεις τον κόσμο ψυχολογικά και έχει τρομοκρατηθεί ότι πρέπει να τελειώσουμε στις 30 Ιούνη. Μα δεν θα τελειώσουμε 30 Ιούνη. Δεν γίνεται. Είναι δυνατόν τώρα 300.000-400.000; Κανένας δεν ξέρει πόσους ανελκυστήρες έχουμε και να ξεκινάμε να κάνουμε αυτή τη διαδικασία; Και εγώ σας λέω, εκεί που υπάρχει κενό νόμου ας πούμε από το 1997 μέχρι το 2002, τι γίνεται εκεί; Με ποιο νομοθετικό πλαίσιο θα πάνε; Πώς θα ελεγχθούν αυτοί; Εδώ βρίσκουμε και πιστοποιητικά τα οποία δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Τι θα γίνει με αυτά;»
Συγκεκριμένα, σε ότι αφορά στην επιθεώρηση και πιστοποίηση των ανελκυστήρων, στη χώρα μας σήμερα υπάρχουν μόνον 17 ιδιωτικοί φορείς διαπιστευμένοι στο Εθνικός Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ) που παρέχουν υπηρεσίες ελέγχου και πιστοποίησης ανελκυστήρων, οι οποίοι λειτουργούν με σημαντικό εκ του νόμου περιορισμό για τον αριθμό των ελέγχων που μπορεί να διεξάγουν τα στελέχη τους ημερησίως.
Αυτά είναι τα βήματα που πρέπει να κάνετε
Η διαδικασία της πιστοποίησης περιλαμβάνει αρχικά επιτόπιο έλεγχο, καταγραφή των απαιτούμενων παρεμβάσεων, επανέλεγχο μετά τις εργασίες και τελική καταχώριση σε μητρώο, μας εξηγεί ο κύριος Μάριος Μουντράκης, μηχανολόγος μηχανικός…
«Η σωστή και τυπική επαγγελματική διαδικασία και η σύννομη είναι η εξής. Φωνάζει είτε ο διαχειριστής, είτε ο συντηρητής, ένα φορέα πιστοποιήσεων. Αυτός έρχεται και εξετάζει το ασανσέρ. Δύο είναι τα σενάρια. Ή θα βρει εντάξει ή όχι. Στην περίπτωση που το βρει εντάξει, εκδίδει πιστοποιητικό το οποίο μετά ο συντηρητής σε συνεργασία με τον διαχειριστή, το χρησιμοποιούν για να κάνουν την καταχώρηση του ανελκυστήρα στον οικείο δήμο. Στην περίπτωση όμως που δεν είναι εντάξει το ασανσέρ, ο επιθεωρητής του φορέα συντάσσει μια έκθεση στην οποία αναφέρει τι είναι αυτό που θα πρέπει να διορθωθεί. Και ο διαχειριστής οφείλει συμμορφωθεί με αυτό. Ζητάει προσφορές βάση αυτής της έκθεσης και υλοποιεί τις δουλειές που χρειάζεται να γίνουν. Μετά από αυτό, ο φορέας πιστοποιήσεων επανέρχεται, ελέγχει την κατάσταση και βγάζει πιστοποιητικό με το οποίο τελικά θα γίνει η καταχώρηση. Γιατί αυτό ζητάει ο νόμος, όχι την πιστοποίηση. Απλά η πιστοποίηση είναι προαπαιτούμενο για την καταχώρηση.
-Η αμοιβή του φορέα ποια είναι;
Υπάρχουν διάφοροι φορείς που δίνουν διάφορες τιμές, ωστόσο το ποσό κυμαίνεται από 150 μέχρι 300 ευρώ. Και όταν αναφερόμαστε σε αυτά τα ποσά, μιλάμε για μικρές πολυκατοικίες στην Αθήνα, δεν μιλάμε για σπίτια στην επαρχία ή ξενοδοχεία με ανελκυστήρες για επαγγελματική χρήση. Εκεί πάει ακόμα παραπάνω.»
ΠΟΜΙΔΑ: «Ζητάμε τουλάχιστον εξάμηνη παράταση και να επιδοτηθεί η διαδικασία της πιστοποίησης»
Η ίδια η προβλεπόμενη διαδικασία καταχώρισης είναι αφόρητα γραφειοκρατική και αφορά μόνον τους πιστοποιημένους ανελκυστήρες, με αποτέλεσμα να είναι ελάχιστος ο αριθμός των ανελκυστήρων για τους οποίους έχει ολοκληρωθεί ο αρχικός ή ο πρώτος περιοδικός έλεγχος, η πιστοποίηση και η καταχώρισή τους, μας λέει ο κύριος Στράτος Παραδιάς, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ). Μάλιστα, συμπληρώνει, το κόστος είναι δυσβάσταχτο για το ελληνικό νοικοκυριό, με αποτέλεσμα αρκετοί ιδιοκτήτες ακινήτων να αδυνατούν να συμμορφωθούν, ακόμη κι αν το επιθυμούν…
«Καθοριστική παράμετρο στην αδυναμία βελτίωσης της ασφάλειας των ανελκυστήρων αποτελεί το ότι η μεγάλη πλειοψηφία στις Γενικές Συνελεύσεις των συνιδιοκτητών πολυκατοικιών δεν αποφασίζει και δεν δίνει εντολή στους διαχειριστές να προχωρήσουν στις απαιτούμενες εργασίες και πιστοποιήσεις, λόγω οικονομικής αδυναμίας τους και της ανυπαρξίας κάθε μέτρου επιδότησης της όλης διαδικασίας.
Άλλος σημαντικός λόγος είναι και η πρακτική αδυναμία των τεχνικών συνεργείων ανελκυστήρων και των διαπιστευμένων φορέων ελέγχου να διεκπεραιώσουν εγκαίρως το τεράστιο αυτό έργο.»
Σε ανακοίνωση που εξέδωσαν από κοινού η ΠΟΜΙΔΑ αλλά και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Βιοτεχνών Εγκαταστατών Συντηρητών Ανελκυστήρων, ζητούν τα εξής:
«Λόγω της λήξης της προθεσμίας και των βαρύτατων προστίμων που απειλούνται από τη σχετική ΚΥΑ, ζητούμε σχετικά με το θέμα αυτό
- Να δοθεί άμεσα εξάμηνη τουλάχιστον μεταβατική παράταση της προθεσμίας καταχώρησης, ώστε να καθησυχαστούν οι ιδιοκτήτες και διαχειριστές πολυκατοικιών και να μην πιέζουν τους επαγγελματίες για το απολύτως ακατόρθωτο της καταχώρησης των ανελκυστήρων μέχρι 30.6.2025.
- Να ενεργοποιηθεί το ηλεκτρονικό «Ενιαίο Μητρώο Ανελκυστήρων» με υποχρέωση δήλωσης μέχρι 31.12.2025 με απλοποιημένο τρόπο, των βασικών πληροφοριακών στοιχείων ΟΛΩΝ των ιδιωτικών και δημόσιων ανελκυστήρων της χώρας.
- Να εκδοθεί η νέα αναθεωρημένη Κ.Υ.Α. για τους ανελκυστήρες βάσει των στοιχείων που θα συγκεντρωθούν στο Μητρώο, με μεταβατικές διατάξεις κλιμακωτών περαιτέρω προθεσμιών αναβάθμισης ασφαλιστικών διατάξεων και καταχώρισης πιστοποιημένων ανελκυστήρων, ανά δεκαετία κατασκευής κάθε ανελκυστήρα ή με άλλες παραμέτρους που θα προκύψουν από την απογραφή στο Μητρώο, ώστε να διευκολυνθούν τόσο οι πολίτες, όσο και οι επαγγελματίες που θα ασχοληθούν με τις σχετικές εργασίες της υποχρεωτικής αναβάθμισης ασφάλειας και τις επιθεωρήσεις για την έκδοση πιστοποιητικών καλής λειτουργίας τους.
- Να καταρτιστεί και να τεθεί σε ισχύ πρόγραμμα επιδότησης έστω και μέρους του κόστους αναβάθμισης των υποχρεωτικών και μόνον διατάξεων ασφαλείας των ανελκυστήρων των παλαιών κυρίως πολυκατοικιών της χώρας, ώστε οι διαχειρίσεις τους να μπορέσουν να πείσουν τις Γενικές Συνελεύσεις των συνιδιοκτητών τους να αποφασίσουν και να ξεκινήσουν τις απαραίτητες ενέργειες και δαπάνες για την τεχνική αναβάθμισή τους και την πιστοποίηση και καταχώρησή τους απευθείας στο «Ενιαίο Μητρώο Ανελκυστήρων», που είναι και ο τελικός στόχος.»
Τι προβλέπουν τα τσουχτερά πρόστιμα
Σε κάθε περίπτωση από πλευράς νόμου προβλέπεται ότι στις περιπτώσεις που δεν υπάρξει πιστοποίηση θα επιβληθούν πρόστιμα, τα οποία διαμορφώνονται ως εξής:
- 1.500 ευρώ σε κάθε ιδιοκτήτη ή διαχειριστή που δεν εξασφαλίζει την εκπρόθεσμη ανανέωση του πιστοποιητικού ανελκυστήρα.
- 15.000 έως 60.000 ευρώ σε περιπτώσεις παράνομης λειτουργίας ανελκυστήρα που έχει τεθεί εκτός λειτουργίας λόγω μη συμμόρφωσης και έχει προκληθεί ατύχημα.
- 1.500 έως 15.000 ευρώ για παραλείψεις συντηρητών ή μη τήρηση των απαιτήσεων για κινητά συνεργεία συντήρησης.
- 6.000 έως 9.000 ευρώ για παράνομη ηλεκτροδότηση ανελκυστήρα.