Labubu: Τα «κουνέλια» με τα εννιά δόντια που κατέκτησαν τον κόσμο – Φρενίτιδα στην Κίνα
Τα Labubu, που θυμίζουν κουνέλια με εννιά δόντια, έχουν γίνει ανάρπαστα, πυροδοτώντας παράλληλα συζητήσεις στην Κίνα για τις επιπτώσεις της φρενίτιδας που τα περιβάλλει.

Με την αγάπη για τα Labubu να επεκτείνεται ραγδαία, αυτές οι φαινομενικά «άσχημες αλλά χαριτωμένες» φιγούρες, δημιούργημα του Χονγκονέζου καλλιτέχνη Kasing Lung, έχουν μετατρέψει την κινεζική εταιρεία Pop Mart σε ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Τα Labubu, που θυμίζουν κουνέλια με εννιά δόντια, έχουν γίνει ανάρπαστα, πυροδοτώντας παράλληλα συζητήσεις στην Κίνα για τις επιπτώσεις της φρενίτιδας που τα περιβάλλει.
Η εκτόξευση της δημοτικότητας
Η απίστευτη άνοδος της δημοτικότητας των Labubu τους τελευταίους δώδεκα μήνες είναι εντυπωσιακή. Με ετήσιες πωλήσεις που αγγίζουν τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια, αυτές οι μικροσκοπικές λούτρινες φιγούρες, οι οποίες συχνά πωλούνται σε «τυφλά κουτιά» (blind boxes) προσθέτοντας στην προσμονή της ανακάλυψης, έχουν προκαλέσει παροξυσμό. Έχουν αναφερθεί συμπλοκές σε καταστήματα της Pop Mart σε όλο τον κόσμο, από το Παρίσι μέχρι το Λος Άντζελες, καθώς οι θαυμαστές προσπαθούν να τα αποκτήσουν. Στη δευτερογενή αγορά, οι τιμές τους μπορούν να φτάσουν έως και το τριπλάσιο της αρχικής λιανικής. Το φαινόμενο έχει κυριεύσει και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με χιλιάδες βίντεο στο TikTok, ενώ διάσημοι όπως η Dua Lipa, η Rihanna και η Lisa των Blackpink έχουν υιοθετήσει τα Labubu ως αξεσουάρ στις τσάντες τους.

Παγκόσμια κυριαρχία και κρατικός έλεγχος
Η επιτυχία των Labubu έχει εκτοξεύσει την Pop Mart σε μία από τις πιο πολύτιμες εταιρείες παιχνιδιών παγκοσμίως, ξεπερνώντας σε κεφαλαιοποίηση ακόμα και κολοσσούς όπως η Hasbro και η Mattel. Όπως σημειώνει ο Jason Yu της Kantar Worldpanel, η αντισυμβατική γοητεία των Labubu λειτουργεί ως μια «παγκόσμια γλώσσα», καθώς οι καταναλωτές αναζητούν κάτι πιο «επαναστατικό». Η Pop Mart, με την εκτεταμένη παρουσία της (130 φυσικά καταστήματα και 192 σημεία πώλησης εκτός Κίνας), ακολουθεί ένα φιλόδοξο σχέδιο παγκόσμιας επέκτασης.
Ωστόσο, αυτή η φρενίτιδα δεν έχει περάσει απαρατήρητη από τις αρχές. Πριν από λίγες ημέρες, η κυβέρνηση της Κίνας απαγόρευσε στις τράπεζες να προσφέρουν κουκλάκια Labubu ως δώρα για την προσέλκυση πελατών. Αυτή η κίνηση υπογραμμίζει την ανησυχία για τον πιθανό εθισμό που μπορεί να προκαλέσει το μοντέλο των «τυφλών κουτιών», ειδικά σε ανηλίκους, ένα ζήτημα που έχει θίξει και η κρατική People’s Daily. Η ζήτηση είναι τόσο έντονη που η Pop Mart έχει αναγκαστεί να αναστείλει τις πωλήσεις σε καταστήματα του Λονδίνου και της Σεούλ λόγω επεισοδίων.

Το φαινόμενο του κραγιόν και η συναισθηματική οικονομία
Το φαινόμενο Labubu, το οποίο οι αναλυτές παρομοιάζουν με το «φαινόμενο του κραγιόν» – όπου οι καταναλωτές στρέφονται σε μικρότερης αξίας, διακριτικά αγαθά σε περιόδους οικονομικής ύφεσης – αντικατοπτρίζει επίσης την "συναισθηματική οικονομία" στην Κίνα. Οι νεότεροι καταναλωτές φαίνεται να αναζητούν παρηγοριά και μια αίσθηση συντροφικότητας σε προϊόντα. Ο Kasing Lung έχει δημιουργήσει κάτι πολύ περισσότερο από ένα απλό παιχνίδι· έχει δημιουργήσει ένα παγκόσμιο σύμβολο μιας νέας καταναλωτικής κουλτούρας που συνεχίζει να εξελίσσεται.