Πόσο θα μπορούσε να βλάψει ο Ντόναλντ Τραμπ τις επιχειρήσεις του Μασκ
Το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου της SpaceX του Έλον Μασκ εξαρτάται από συμβόλαια με την αμερικανική κυβέρνηση.
Η διολίσθηση την περασμένη εβδομάδα της μετοχής της Tesla στον απόηχο της κόντρας που ξέσπασε ανάμεσα στον Ντόναλντ Τραμπ και τον Έλον Μασκ οφείλεται, σε ένα βαθμό και στον κίνδυνο ζημιών εξ αιτίας βεβαίως αυτής της κόντρας.
Και παρότι ο Μασκ χθες είπε ότι το παρατράβηξε την περασμένη εβδομάδα, ελάχιστοι πρέπει να είναι οι άνθρωποι που πιστεύουν ότι το θέμα ανάμεσα στους δύο άντρες έχει τελειώσει. Φυσικά, η Tesla δεν είναι η μόνη εταιρεία που κινδυνεύει, σε περίπτωση που ο Τραμπ αποφασίσει να εκδικηθεί…
Το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου της SpaceX, για παράδειγμα, εξαρτάται από συμβόλαια με την αμερικανική κυβέρνηση. Ενώ η Tesla, η SpaceX, καθώς και άλλες εταιρείες του Έλον Μασκ, όπως η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, X, η εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης, xAI, και η εταιρεία κατασκευής μικροτσίπ εγκεφάλου, Neuralink, υπόκεινται σε κανονισμούς της Ομοσπονδιακής κυβέρνησης.
Επιπλέον, ο Μασκ βρίσκεται και αυτός αντιμέτωπος με έρευνες για προσωπικές του δραστηριότητες από υπηρεσίες, όπως η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, που ερευνά αν παραβίασε τη νομοθεσία όταν προχώρησε στην αγορά του αρχικού μεριδίου του Χ, που τότε ονομαζόταν, Twitter, πριν κάνει προσφορά εξαγοράς για το σύνολο της εταιρείας.
Άλλωστε, ο Αμερικανός Πρόεδρος απείλησε – κατά τη διάρκεια της κόντρας, την περασμένη εβδομάδα – τον Έλον Μασκ με διακοπή των συμβολαίων που έχουν οι εταιρείες του με την Ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ. Η απάντηση του δισεκατομμυριούχου ήταν μάλλον προκλητική, όμως η αλήθεια είναι ότι έχει πολλά να χάσει σε αυτή την περίπτωση.
Ομοσπονδιακές πολιτικές απειλούν τα οικονομικά της Tesla
Η Tesla έχει σχετικά λίγα συμβόλαια με την κυβέρνηση. Όμως πολλές Ομοσπονδιακές πολιτικές απειλούν άμεσα τα οικονομικά της – παράδειγμα είναι η φορολογική απαλλαγή 7.500 δολαρίων για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, γεγονός που δίνει τη δυνατότητα στην Tesla και τις άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες να αυξάνουν τις τιμές. Μόνο από αυτό, η Tesla έβγαλε δισεκατομμύρια κέρδη πέρυσι.
Επιπλέον, η εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων κατέγραψε κέρδη περισσότερων των 8 δισεκατομμυρίων ευρώ από δικαίωμα εκπομπής ρύπων, μέτρο που ο Τραμπ έχει πει ότι θα καταργήσει, πράγμα που σημαίνει ότι η Tesla θα χάσει δισεκατομμύρια από συμβόλαια που έχει αγοράσει και πουλάει σε άλλες εταιρείες τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με την JPMorgan, οι απώλειες από τις φοροαπαλλαγές για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου της Tesla μπορεί να αγγίξουν το 1,2 δισ. δολάρια το χρόνο και οι απώλειες από τα συμβόλαια άνθρακα τα 2 δισ. δολάρια το χρόνο.
Ο Μασκ επίσης έχει συνδέσει το μέλλον της Tesla με το μέλλον των ταξί χωρίς οδηγό, κάτι που επίσης απαιτεί ειδική νομοθέτηση από την κυβέρνηση ώστε να επιτραπεί η κυκλοφορία των εν λόγω οχημάτων.
Από την άλλη, η SpaceX πήρε συμβόλαια 15,2 δισ. δολαρίων από τη NASA, άλλα 5,8 δισ. δολάρια προέρχονται από συμβόλαια με το υπουργείο Άμυνας, ενώ πολλά είναι τα εκατομμύρια από άλλες υπηρεσίες της κυβέρνησης.
Παρά το γεγονός ότι δεν είναι καθόλου εύκολο να αντικαταστήσει η αμερικανική κυβέρνηση τη SpaceX, υπάρχουν εταιρείες όπως η Boeing που θα μπορούσαν να αναλάβουν κάποιες υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα τη μεταφορά αστροναυτών από το διάστημα για λογαριασμό υπηρεσιών, όπως η NASA.
Τέλος, άλλο ένα εγχείρημα από το οποίο θα μπορούσε να χάσει χρήματα ο Έλον Μασκ είναι η Starlink, η οποία περιμένει την έγκριση των αρμόδιων αμερικανικών αρχών για να επεκτείνει τις υπηρεσίες Ίντερνετ.