Έρχονται οι κάμερες στους δρόμους - Πώς καταγράφονται οι παραβάσεις, ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης
Ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης εξήγησε πώς θα λειτουργούν οι κάμερες, αλλά και πώς ξεπεράστηκε το νομικό κενό που υπήρχε για τη βεβαίωση των παραβάσεων.

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας βρίσκεται πλέον σε ισχύ και ήδη τα προηγούμενα 24ωρα οι οδηγοί πήραν μια πρώτη... γεύση από όλα όσα έρχονται το επόμενο διάστημα.
Με μπλόκα σε όλες τις λωρίδες στις λεωφόρους Ποσειδώνος και Βουλιαγμένης, οι άνδρες της Τροχαίας πραγματοποίησαν εκτεταμένους ελέγχους σε οδηγούς, ενώ το προσεχές διάστημα οι κάμερες που θα είναι εξοπλισμένες με τεχνητή νοημοσύνη θα αποτελέσουν ένα υπερπολύτιμο εργαλείο στα χέρια των Αρχών, προκειμένου να μην ξεφεύγει ούτε ένας από αυτούς που παρανομούν στο τιμόνι.
Ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης εξήγησε αναλυτικά στο Action 24 τον τρόπο που θα λειτουργούν οι κάμερες και πώς αυτές θα αποτελέσουν τον μεγάλο σύμμαχο των ανδρών της Τροχαίας, στην προσπάθεια για μείωση των τροχαίων, ενώ ανέλυσε και τον τρόπο που βρέθηκε προκειμένου να ξεπεραστεί το νομικό κενό που υπήρχε για τη χρήση τους.
«Το κυκλοφοριακό δεν λύνεται με μαγικά ραβδιά»
Αναφορικά με το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που επικρατεί στο Λεκανοπέδιο της Αττικής, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών τόνισε: «Το πρόβλημα ξεκινά από το ότι η μισή Ελλάδα είναι συγκεντρωμένη στην Αθήνα. Και για κάποιο λόγο έχουμε αποφασίσει ότι πάμε όλοι μαζί την ίδια ώρα στις δουλειές μας. Αντί οι επιχειρήσεις ή το Δημόσιο να εφαρμόσουν κυλιόμενα ωράρια».
«Δεν υπάρχει πρόθεση για κατάργηση του δακτυλίου. Εμείς το προηγούμενο διάστημα ασχοληθήκαμε με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Άλλο αυτό, άλλο το κυκλοφοριακό. Το κυκλοφοριακό δεν λύνεται με μαγικά ραβδιά, ούτε μπορεί να το λύσει ένας υπουργός Μεταφορών, απλά με δικές του εντολές. Είναι ζήτημα πάρα πολλών παραγόντων και ο βασικότερος όλων είναι η υπερσυγκέντρωση κόσμου στην Αθήνα».
«Έχουμε πει πολλές φορές ότι οι πιο θανατηφόρες ώρες στους ελληνικούς δρόμους είναι οι μεταμεσονύκτιες του Σαββατοκύριακου, εκεί συσσωρεύεται το μεγάλο πρόβλημα. Το αλκοόλ μαζί με την ταχύτητα, τις παραβάσεις και την κόπωση, όλα αυτά συντρέχουν στο να έχουμε πάρα πολλά θανατηφόρα. Είδαμε στην παραλιακή και τη Βουλιαγμένης δύο μπλόκα σε όλες τις λωρίδες, που είναι μια νέα μέθοδος που εφαρμόζει τους τελευταίους μήνες η Ελληνική Αστυνομία. Ξέρω πολύ καλά ότι ταλαιπωρήθηκαν κάποιοι συμπολίτες, αλλά είναι πολύ σημαντικό να ενημερώσουμε, να ευαισθητοποιήσουμε κυρίως τους νέους οδηγούς, ότι αυτά τα μέτρα είναι που σώζουν ζωές».
Η 24ωρη λειτουργία στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης αναφέρθηκε και στην πρώτη δοκιμαστική 24ωρη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στην Αθήνα, που θα εφαρμοστεί το Σάββατο 5 Ιουλίου.
Απάντησε μάλιστα στους ισχυρισμούς των συνδικαλιστών ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί το μέτρο επειδή δεν υπάρχουν αρκετοί εργαζόμενοι και στο πώς θα γίνεται η συντήρηση του δικτύου:
«Αλήθεια είναι ότι έχει παλιώσει το υλικό. Γι' αυτό πηγαίνουμε σε παραγγελίες νέων συρμών. Γι' αυτό πηγαίνουμε και σε ανακαινίσεις των παλαιών συρμών. Στο εργοστάσιο στον Βόλο, που επισκεφθήκαμε με τον πρωθυπουργό την προηγούμενη εβδομάδα, ανακαινίζονται πλήρως συρμοί της Γραμμής 1, του ηλεκτρικού δηλαδή. Πρόκειται για συρμούς της δεκαετίας του '80. Τώρα, σε ένα εργοστάσιο που μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν κλειστό, από ελληνικές επιχειρήσεις, με Έλληνες εργαζόμενους της τοπικής κοινωνίας, ανακαινίζονται πλήρως οι συρμοί και με ξένη τεχνογνωσία από την Ισπανία».
Για το θέμα των βαρδιών είπε:
«Κάθε βήμα το οποίο κάνουμε, το κάνουμε σε συνεννόηση με τους εργαζόμενους. Προφανώς κι εγώ ακούω τους εργαζόμενους και έχω κάνει συναντήσεις μαζί τους, για να δούμε πώς αυτό μπορεί να γίνει σωστά. Προφανώς παίρνουμε καινούργιο κόσμο. Ειδικά στα λεωφορεία θα δείτε ότι κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή στην Αθήνα, στο οπίσθιο μέρος των λεωφορείων μια καμπάνια για προσλήψεις οδηγών. Κάνουμε προσλήψεις οδηγών και αν μας ακούει κάποιος, ο οποίος ενδιαφέρεται, είναι ανοικτή η προκήρυξη να κάνει αίτηση. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν πρέπει να ακούσουμε τους γονείς που λένε ότι θέλω να γυρνάει το παιδί μου σπίτι με ασφάλεια στην ηλικία των 18, 19, 20 ετών. Να μην πάρει το αυτοκίνητο, ούτε να μπει σε αυτοκίνητο άλλου, ο οποίος δεν αισθάνεται την ευθύνη σε αυτή την ηλικία».
Όπως είπε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης η δοκιμαστική 24ωρη λειτουργία αφορά στο μετρό, το τραμ και συγκεκριμένες νυχτερινές γραμμές λεωφορείων.
«Μόλις μπουν οι κάμερες, θα αυξηθούν τα πρόστιμα»
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών αναφέρθηκε και στις κάμερες που έρχονται για να μπουν στη ζωή των οδηγών, με στόχο τη μείωση της παραβατικότητας στο τιμόνι.
«Καλώς ή κακώς, η μόνη μέθοδος για να μπορέσει να ενημερωθεί ο κόσμος για το τι ισχύει από εδώ και πέρα, είναι η αντιδημοφιλής μέθοδος των προστίμων που πέφτουν σε παραβάτες.
Ενημερώνω γιατί θέλω να είμαστε καθαροί. Μόλις μπουν οι κάμερες οδικής ασφάλειας, θα αυξηθούν τα πρόστιμα, διότι πλέον οι έλεγχοι της Τροχαίας δεν θα είναι δειγματοληπτικοί. Δηλαδή βρήκα κάποιον, τον σταματάω και αν θέλω του επιβάλλω πρόστιμο. Θα είναι συστημικός ο τρόπος.
Μαζί με τον νέο ΚΟΚ, ψηφίστηκε και το μέτρο για να μπορέσει να αποκτήσει ουσία και περιεχόμενο η ρύθμιση για τις κάμερες.
Η κάμερα έχει πάνω τεχνητή νοημοσύνη και διαβάζει την πινακίδα. Το θέμα είναι νομικό, τεχνικό και πραγματικό».
Για το πώς θα εξασφαλίζεται ότι η ποινή θα αφορά στον οδηγό και όχι στο όχημα, ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης εξήγησε:
«Εύκολα λύνονται όλα αυτά, δεν είναι πυρηνική φυσική. Η κάμερα που έχει τεχνητή νοημοσύνη, έχει κάποιους κανόνες. Παραβίαση σηματοδότη, όριο ταχύτητας, λεωφορειολωρίδα. Και βλέπει μια παράβαση από ένα όχημα. Διαβάζει την πινακίδα, η πινακίδα αντιστοιχεί σε έναν οδηγό.
Αν ο παραβάτης δεν είναι ο οδηγός που αντιστοιχεί στην πινακίδα, θα κάνει ένσταση. Αλλά τη βεβαίωση αυτή της παράβασης θα την υπογράφει άνθρωπος, θα την υπογράφει στέλεχος της Τροχαίας. Αλλά το πρώτο φιλτράρισμα από τα 1.000 αυτοκίνητα που θα δει η κάμερα, θα την κάνει η τεχνητή νοημοσύνη και το ψηφιακό σύστημα.
Το όργανο της Τροχαίας, θα έχει σύμμαχο την κάμερα. Η κάμερα πιστοποιείται ως εργαλείο του αστυνομικού.
Έτσι έρχεται και δημιουργείται ένα εθνικό ταμείο οδικής ασφάλειας στο υπουργείο Μεταφορών, από τις κλήσεις των παραβάσεων. Το ταμείο θα έχει αποκλειστική χρήση για οδικά έργα, δράσεις οδικής ασφάλειας, ενέργειες για να μπορέσουμε να σώσουμε ζωές. Τώρα οι παραβάσεις πηγαίνουν στους δήμους. Και πάλι κάποια χρήματα θα πηγαίνουν στους δήμους για τέτοια έργα όμως. Και θα δώσουμε και στους δήμους τη δυνατότητα να βάλουν δικές τους κάμερες και να έχουν κι αυτοί μέρος των εσόδων που θα βεβαιώνεται από τις δικές τους κάμερες. Είναι μια συμμαχία.
Το πληροφοριακό σύστημα θα είναι έτοιμο τον Σεπτέμβριο. Οι πρώτες κάμερες έχουν ήδη εγκατασταθεί».
«Πρέπει να κάνουν υποχώρηση οι οδηγοί ταξί για τις λεωφορειολωρίδες»
Ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης αναφέρθηκε για ακόμη μία φορά και στο θέμα της χρήσης των λεωφορειολωρίδων από τα ταξί:
«Το βασικό σκεπτικό είναι να εξυπηρετήσουμε τους επιβάτες του λεωφορείου που είναι προφανώς πολύ περισσότεροι και περιμένουν υπομονετικά στη στάση. Θέλουμε τα νέα λεωφορεία, με την ανανέωση του στόλου, να πηγαίνουν ταχύτερα με τη χρήση της λεωφορειολωρίδας και με ψηφιακές εφαρμογές να έχουν αξιοπιστία, ταχύτητα και μια πιο καθαρή υπηρεσία. Να τους αντιμετωπίσουμε δηλαδή πλέον με σεβασμό.
Σε αυτό θα πρέπει να κάνουν μία υποχώρηση οι φίλοι οδηγοί ταξί. Προφανώς δεν θέλουμε να τους στερήσουμε έσοδο. Άρα επιτρέπεται να μπουν, να επιβιβάσουν και να αποβιβάσουν. Και προφανώς αυτό δεν μπορεί να γίνεται χωρίς χρονικά όρια. Άρα μπήκε ένα όριο, το οποίο δεν ισχύει αν υπάρχει εσοχή. Ευκαιρία να ενημερώσουμε και τους οδηγούς ΙΧ ότι δεν παρκάρουμε σε εσοχές. Θα κόβονται πρόστιμα από τις κάμερες που θα έχουν μπροστά τα λεωφορεία».
Πότε θα ολοκληρωθεί η διπλή γραμμή του τρένου στο Αθήνα - Θεσσαλονίκη
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών ρωτήθηκε και για το πότε θα ολοκληρωθούν τα έργα για τον Ντάνιελ, ώστε να μπορούν τα τρένα να πραγματοποιούν τα δρομολόγια από και προς Θεσσαλονίκη σε διπλή γραμμή:
«Την επόμενη ημέρα της ψήφισης του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ανεβάσαμε σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για τον σιδηρόδρομο. Το επόμενο δεκαήμερο τελειώνει, είναι ευκαιρία για πολίτες, φορείς, να υποβάλλουν τα σχόλιά τους. Θα κάνουμε και ξεχωριστές συναντήσεις στο υπουργείο ώστε να πάει το νομοσχέδιο όσο πιο ώριμο γίνεται στη Βουλή.
Τα έργα έχουν υπογραφεί από 28 Απριλίου και έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης 15 μήνες από τότε. Προχωρούν κανονικά. Κάνουμε ό,τι μπορούμε ώστε να είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος.
Η μονή γραμμή στο συγκεκριμένο κομμάτι επελέγη για λόγους ασφαλείας. Σήμερα υπάρχει διπλή γραμμή και είναι ο λόγος που θα μπορέσουν να προχωρήσουν τα έργα του Ντάνιελ χωρίς να διακοπούν τα δρομολόγια στη Θεσσαλονίκη επί μήνες.
Έχει επιλεγεί το μέτρο της μονής γραμμής ώστε να μην μπαίνει κανένα τρένο, αν δεν αδειάσει τη γραμμή το προηγούμενο.
Υπάρχει κόσμος που πιστεύει ότι δεν ολοκληρώθηκε ποτέ η 717. Τον Σεπτέμβρη του '23 ολοκληρώθηκε, αλλά είκοσι μέρες μετά ήρθε η χειρότερη κακοκαιρία των τελευταίων 300 ετών, ο Ντάνιελ».