«Καμπανάκι» για τα brands πολυτελείας – Τι αλλάζει και ποιοι κινδυνεύουν
300 εκατ. νέοι καταναλωτές -κυρίως από Gen Z και Gen Alpha- αναμένεται να εισέλθουν στην αγορά την επόμενη πενταετία.

Ο κλάδος των ειδών πολυτελείας περνά τη σοβαρότερη δοκιμασία από την κρίση του 2008, όπως αποκαλύπτει νέα έκθεση της Bain & Company σε συνεργασία με την Altagamma. Η αγορά, που αποτιμάται στα 1,5 τρισ. ευρώ, έχει μπει σε περίοδο ισχυρών αναταράξεων, εν μέσω γεωπολιτικής έντασης, νομισματικής αστάθειας και οικονομικής αβεβαιότητας.
Οι αριθμοί «φωνάζουν»
Παρά την καλή πορεία του 2024, με αύξηση των tax-free αγορών στην Ευρώπη και σταθερότητα στις ΗΠΑ, η πίεση αυξάνεται. Η Bain σκιαγραφεί τρία σενάρια για το 2025, με το επικρατέστερο να προβλέπει μείωση έως 5% στον τομέα των προσωπικών ειδών πολυτελείας.
Το θετικό σενάριο κάνει λόγο για ανάκαμψη (±2%), ενώ το απαισιόδοξο ,«βουτιά στη ζήτηση» , δείχνει πτώση έως και 9%.
Η Generation Z «κρατά αποστάσεις»
Η νέα γενιά, ειδικά η Gen Z, αμφισβητεί το παραδοσιακό μοντέλο πολυτέλειας. Δεν αρκεί η επωνυμία και η τιμή, απαιτείται ουσία, εμπειρία και κοινωνική συνάφεια. Τα brands καλούνται να ξαναχτίσουν τη σχέση τους με ένα κοινό που δείχνει να απομακρύνεται. Οι αναζητήσεις με βάση τα brands έχουν μειωθεί για πάνω από το 40% των εταιρειών, ενώ η αλληλεπίδραση στα social media έχει «βουλιάξει».
Εμπειρία vs προϊόν
Ενώ η υλική πολυτέλεια πιέζεται, η «πολυτέλεια της εμπειρίας» ανεβαίνει. Ταξίδια, γαστρονομία, προσωποποιημένες υπηρεσίες και μικρές κρουαζιέρες δείχνουν αύξηση. Ξενοδοχεία, γιοτ, ιδιωτικά τζετ και fine dining κερδίζουν έδαφος, με τους καταναλωτές να επενδύουν σε αυτό που τους κάνει να νιώθουν, όχι μόνο να φαίνονται.
Οι πρωταθλητές και οι… κομπάρσοι
Η απόσταση μεταξύ των ισχυρών και των αδύναμων brands μεγαλώνει. Η Bain μιλά για «πολώσεις» σε επιδόσεις, ανά γεωγραφική περιοχή και ηλικιακή ομάδα. Οι ΗΠΑ και η Κίνα δείχνουν σημάδια κόπωσης, η Ευρώπη και η Ιαπωνία κρατούν την κατανάλωση ψηλά, ενώ η Μέση Ανατολή και η Νοτιοανατολική Ασία ξεχωρίζουν με ισχυρή δυναμική.
Νέοι κανόνες στο παιχνίδι
Το λιανεμπόριο αλλάζει. Τα πολυκαταστήματα και τα multi-brand κανάλια χάνουν έδαφος. Τα παραδοσιακά brands δυσκολεύονται να ακολουθήσουν, ενώ νέα ονόματα με αυθεντική ταυτότητα και ευελιξία ανεβαίνουν.
Η Bain προειδοποιεί: χωρίς επανευθυγράμμιση της στρατηγικής, η επιβίωση θα είναι δύσκολη. Προτείνει εστίαση στην τεχνολογία, την τεχνητή νοημοσύνη, τα έξυπνα μοντέλα τιμολόγησης και την ενίσχυση της εμπειρίας πελάτη.
Το μέλλον γράφεται τώρα
Παρά την αβεβαιότητα, η Bain βλέπει θετικές προοπτικές: 300 εκατ. νέοι καταναλωτές (κυρίως από Gen Z και Gen Alpha) αναμένεται να εισέλθουν στην αγορά την επόμενη πενταετία, με τις ευκαιρίες να είναι τεράστιες, αρκεί τα brands να ξεφύγουν από τη λογική του προϊόντος και να χτίσουν ουσιαστικούς δεσμούς.
Η τελική σύσταση της Bain: «Σαφή ταυτότητα, ποιότητα, αυθεντικότητα και πελατοκεντρική εμπειρία». Αυτό είναι το νέο αφήγημα της πολυτέλειας.