Πες μου τον σκύλο σου να σου πω τι βλέπει στην τηλεόραση, λέει νέα μελέτη
Η προσωπικότητα του σκύλου επηρεάζει το τι βλέπει στην τηλεόραση και πώς αντιδρά σε ήχους και εικόνες.

Το ότι τα σκυλιά δείχνουν ενδιαφέρον για τα τηλεοπτικά προγράμματα είναι εδώ και καιρό τεκμηριωμένο. Όμως, τώρα, σε μια νέα επιστημονική μελέτη, αναφέρεται ότι κάποια «κολλάνε» περισσότερο με συγκεκριμένα προγράμματα μπροστά στην οθόνη και πως ο χαρακτήρας τους επηρεάζει την αντίδρασή τους σε αυτά που βλέπουν και ακούν. Στην έρευνα που δημοσιεύεται στο Scientific Reports, οι μελετητές εντόπισαν πάνω από 450 ιδιοκτήτες που ανέφεραν ότι τα σκυλιά τους ασχολούνται ενεργά με την τηλεόραση, είτε παρακολουθώντας την είτε αντιδρώντας σε ήχους και εικόνες.
Πώς ο χαρακτήρας του σκύλου επηρεάζει τι βλέπει στην τηλεόραση
Όπως αναφέρεται στο Science Alert, το ενδιαφέρον είναι ότι τα σκυλιά με ζωηρή προσωπικότητα έδειχναν μεγαλύτερη προσοχή σε κινούμενα αντικείμενα στην οθόνη. Αντίθετα, όσα ζώα ήταν πιο αγχώδη ή φοβισμένα, επικεντρώνονταν περισσότερο σε ήχους ή εικόνες που δεν είχαν να κάνουν με ζώα, όπως το κουδούνι μιας πόρτας ή ένα διερχόμενο αυτοκίνητο. Αυτό δείχνει ότι η προσωπικότητα του σκύλου παίζει ρόλο στο πώς αντιλαμβάνεται το περιεχόμενο της τηλεόρασης και τι θεωρεί σημαντικό ή ενοχλητικό.
Οι ερευνητές εξηγούν ότι τα σκυλιά φαίνεται να ερμηνεύουν τις εικόνες της τηλεόρασης με τρόπο παρόμοιο με αυτόν που αντιλαμβάνονται τον φυσικό τρισδιάστατο χώρο γύρω τους. Αν και δεν είναι πλήρως ξεκάθαρο πώς συνδέουν ό,τι βλέπουν στην οθόνη με τον πραγματικό κόσμο, η έρευνα προσφέρει πολύτιμες ενδείξεις για την αντίληψή τους. Σημειώνεται πως οι περισσότερες αντιδράσεις των σκύλων αφορούσαν την παρουσία άλλων ζώων στην τηλεόραση, κάτι που δείχνει πως αυτό είναι το πιο έντονο ερέθισμα για εκείνους.
Κατά μέσο όρο, η διάρκεια προσοχής ενός σκύλου στην τηλεόραση ήταν περίπου 14 λεπτά. Το εντυπωσιακό πως δεν βρέθηκε συσχέτιση της αντίδρασης του ζώου στην τηλεόραση με την ηλικία, το φύλο ή τη ράτσα. Επίσης το πόση ώρα έχει εκτεθεί στην τηλεόραση δεν αλλάζει τη συμπεριφορά του. Με άλλα λόγια, δεν έχει σημασία αν ένα σκυλί βλέπει τηλεόραση για λίγα ή για πολλά λεπτά, αλλά τι είναι αυτό που βλέπει.
Γιατί η ράτσα και η ηλικία δεν παίζουν ρόλο
Η μελέτη έδειξε επίσης ότι οι σκύλοι ανταποκρίνονται παρόμοια είτε ακούνε είτε βλέπουν κάτι. Δηλαδή, είτε ακούσουν ένα γάβγισμα είτε δουν έναν σκύλο στην οθόνη, το σημαντικό είναι το ίδιο το ερέθισμα και όχι αν είναι οπτικό ή ακουστικό. Αυτή η πληροφορία μπορεί να αξιοποιηθεί από ειδικούς σε θέματα συμπεριφοράς, ειδικά σε περιβάλλοντα όπως καταφύγια ή κτηνιατρεία.
Η ιδέα ότι η τηλεόραση μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για την ψυχική ευεξία των σκύλων φαίνεται να ενισχύεται. Ανάλογα με το ταμπεραμέντο του ζώου, το κατάλληλο περιεχόμενο θα μπορούσε να μειώσει το άγχος ή την πλήξη. Για παράδειγμα, ένα σκυλί που βαριέται εύκολα ίσως ωφεληθεί από ένα βίντεο με κινούμενα ζώα, ενώ ένα πιο ευαίσθητο σκυλί μπορεί να ηρεμήσει με ήχους της φύσης ή μουσική χαλάρωσης.
Καθώς ολοένα περισσότερες πλατφόρμες αναπτύσσουν περιεχόμενο ειδικά για σκύλους, όπως μουσικά βίντεο ή εικόνες με σκηνές της φύσης, έχει νόημα να αναρωτηθούμε τι πραγματικά απολαμβάνουν να βλέπουν τα κατοικίδιά μας. Η νέα μελέτη ανοίγει τον δρόμο για πιο στοχευμένο περιεχόμενο, προσαρμοσμένο όχι μόνο στα γούστα τους αλλά και στην ιδιοσυγκρασία τους, βελτιώνοντας έτσι την καθημερινότητά τους.

