Shein: Καταγγελία 21 χωρών στην Κομισιόν για παραπλανητικές πρακτικές
Οι αρχές προστασίας καταναλωτών κατηγορούν την κινεζική εταιρεία μόδας για «σκοτεινές» πρακτικές σε επίσημη καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οργανισμοί προστασίας καταναλωτών από 21 χώρες υπέβαλαν επίσημη καταγγελία στις αρχές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με φερόμενες «σκοτεινές» πρακτικές της κινεζικής εταιρείας fast fashion Shein. Μεταξύ αυτών, το αίσθημα «ντροπής» που δημιουργούν στους πελάτες, ώστε να αγοράζουν περισσότερα από όσα μπορούν να αντέξουν οικονομικά.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Καταναλωτών (BEUC) υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έναν φάκελο 29 σελίδων, στον οποίο αναφέρονται πολλά παραδείγματα «σκοτεινών μοτίβων» ή παραπλανητικών τεχνικών που έχουν σχεδιαστεί για να ενθαρρύνουν τις αγορές, όπως αναφέρει ο Guardian.
Περιλαμβάνουν φερόμενα ως ψεύτικα χρονόμετρα αντίστροφης μέτρησης, μηνύματα χαμηλού αποθέματος, πρακτικές γκρίνιας, δημιουργία φόβου ότι ο πελάτης θα χάσει κάτι ή αναγκαστική εγγραφή στον ιστότοπο ή την εφαρμογή.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Καταναλωτών αναφέρει ότι η Shein εφαρμόζει επίσης αυτό που είναι γνωστό ως «confirm shaming», η οποία κάνει τον καταναλωτή να νιώθει άσχημα αν δεν αγοράσει ένα προϊόν.
Η απάντηση της Shein
Η Shein από την πλευρά της ισχυρίζεται ότι η ομάδα εποπτείας των καταναλωτών δεν ήταν πρόθυμη να συναντηθεί με την εταιρεία για να συζητήσουν τα ζητήματα.
«Αυτή η απροθυμία για συμμετοχή είναι εξαιρετικά απογοητευτική, ιδίως υπό το πρίσμα της αυξανόμενης δημοτικότητας της Shein στους Ευρωπαίους καταναλωτές», ανέφερε.
Στο πλαίσιο της επίσημης καταγγελίας της, η ομάδα εποπτείας των καταναλωτών θέλει η ΕΕ να αναγκάσει την Shein να αποκαλύψει τα δεδομένα πίσω από ισχυρισμούς που χρησιμοποιούνται στο μάρκετινγκ της, όπως «τα αποθέματα είναι χαμηλά» και χρονομετρητές αντίστροφης μέτρησης για το τέλος των πωλήσεων.
Υπερβολικές δαπάνες και περιβαλλοντικά προβλήματα
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Καταναλωτών κατηγορεί την Shein για «αθέμιτες εμπορικές πρακτικές» που, όπως ισχυρίζεται, «οδηγούν σε σοβαρές αρνητικές συνέπειες για τους καταναλωτές και την κοινωνία γενικότερα», δημιουργώντας ντουλάπες γεμάτες με ρούχα που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί σχεδόν καθόλου και μεθόδους παραγωγής που ενδέχεται να χρησιμοποιούν χημικές ουσίες επιβλαβείς για το περιβάλλον.
Η εταιρεία κατηγορείται επίσης ότι προωθεί αγοραστικές συνήθειες που επιδεινώνουν τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα.
«Από τη μία πλευρά, προωθούν τις υπερβολικές δαπάνες και προκαλούν οικονομικές απώλειες για τους καταναλωτές. Από την άλλη πλευρά, προκαλούν υπερκατανάλωση ρούχων, τα οποία συχνά περιέχουν επίσης επιβλαβείς χημικές ουσίες, παραπλανώντας και αποδυναμώνοντας έτσι τους καταναλωτές στις προσπάθειές τους για την πράσινη μετάβαση. Τελικά, αυτές οι πρακτικές τροφοδοτούν τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα που προκαλούνται από τη βιομηχανία της γρήγορης μόδας», ανέφερε στην υπόθεσή του ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Καταναλωτών.
Εάν η Shein δεν μπορέσει να παράσχει τα δεδομένα πίσω από τους ισχυρισμούς της σχετικά με τις πωλήσεις και τα επίπεδα αποθεμάτων που έχουν καταμετρηθεί αντίστροφα, θα πρέπει να αναγκαστεί να σταματήσει αυτό το μήνυμα στην ΕΕ, δήλωσε ο ίδιος φορέας.
Η ομάδα ελέγχου καταναλωτών εξέφρασε επίσης ανησυχίες σχετικά με την «κυκλοφορία μη ασφαλών προϊόντων στην Ευρώπη, τα οποία ενδέχεται να μην συμμορφώνονται με τα πρότυπα της ΕΕ για υφάσματα και αξεσουάρ».
Η καταγγελία έρχεται τέσσερις μήνες αφότου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το δίκτυο αρχών προστασίας των καταναλωτών στην ΕΕ, γνωστό ως Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών (CPC), ξεκίνησαν έρευνα σχετικά με τη συμμόρφωση της Shein με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί καταναλωτών.