Σούπερ μάρκετ: Σε ποια προϊόντα υποχωρούν οι τιμές - Σε ποια καταγράφεται διψήφια αύξηση (πίνακας)
Μικρός πληθωρισμός, μεγάλες διακυμάνσεις στο σουπερμάρκετ – Τι δείχνει η νέα έρευνα του ΙΕΛΚΑ.

Με ήπια ανοδική τάση κινήθηκαν οι τιμές στα μεγάλα σουπερμάρκετ τον Ιούνιο, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Συγκεκριμένα: Ο πληθωρισμός στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων έφτασε το +1,78% σε ετήσια βάση (Ιούνιος 2025 σε σχέση με Ιούνιο 2024), χαμηλότερα από το +2,47% που είχε καταγραφεί τον Μάιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε μηνιαία βάση (Ιούνιος έναντι Μαΐου) οι τιμές υποχώρησαν οριακά κατά -0,35%.
Συνολικά, το κυλιόμενο 12μηνο (Ιούλιος 2024 – Ιούνιος 2025) δείχνει σταθεροποίηση τιμών με οριακή αύξηση +0,25%.
Πού έπεσαν οι τιμές
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών σε ετήσια βάση εντοπίζονται σε:
- Απορρυπαντικά & καθαριστικά: -8,28%
- Παντοπωλείο: -5,40%
- Χαρτικά & είδη υγιεινής: -3,13%
- Ορεκτικά & αλίπαστα: -2,72%
- Είδη για κατοικίδια: -0,52%
Η αποκλιμάκωση αυτή οφείλεται κυρίως στη μείωση των τιμών παραγωγού και στην ομαλοποίηση της αγοράς, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την πτώση στην τιμή του ελαιολάδου.

Τι «τσούζει» στο ταμείο
Στον αντίποδα, σημαντικές αυξήσεις βλέπουμε σε βασικές κατηγορίες:
- Φρέσκα κρέατα: +10,80%
- Μπισκότα & σοκολάτες: +10,19%
- Φρούτα & λαχανικά: +7,55%
- Κατεψυγμένα είδη: +2,74%
- Γαλακτοκομικά & χυμοί ψυγείου: +2,22%
Οι αυξήσεις στα φρέσκα κρέατα συνδέονται με τη μείωση του ζωικού κεφαλαίου λόγω ασθενειών στην επαρχία, αλλά και την άνοδο των διεθνών τιμών, ειδικά για το μοσχάρι και το χοιρινό, που είναι κυρίως εισαγόμενα. Παράλληλα, η διεθνής εκτίναξη στις τιμές του κακάο και του καφέ «χτυπάει» την τσέπη στα γλυκά και τα ροφήματα. Στα φρούτα και λαχανικά, οι φετινές χαμηλότερες θερμοκρασίες καθυστέρησαν την παραγωγή σε σχέση με το πιο θερμό 2024.
Γιατί συγκρατούνται οι τιμές
Η ευρύτερη σταθεροποίηση οφείλεται σε πολλούς παράγοντες:
- Μακροπρόθεσμη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, χάρη στους μεγάλους όγκους προϊόντων, τις οικονομίες κλίμακας και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
- Θεσμικές παρεμβάσεις, όπως ο νέος κώδικας δεοντολογίας για τις προσφορές που εφαρμόζεται από τον Μάρτιο.
Πιο δυνατές προσφορές και εκπτώσεις, που «σπάνε» τις τιμές στο ράφι.
Γρήγορη κυκλοφορία αποθεμάτων, που επιτρέπει στα μεγάλα καταστήματα να ανανεώνουν πιο συχνά τα προϊόντα τους και να περνούν άμεσα τις μειώσεις στους καταναλωτές.
Ισχυρή παρουσία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, που συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος την τελευταία διετία.
Συμπέρασμα
Οι τιμές στα σουπερμάρκετ δείχνουν τάσεις συγκράτησης, αλλά ορισμένα ράφια εξακολουθούν να «καίνε» το πορτοφόλι – ειδικά στα νωπά και στα γλυκά. Οι καταναλωτές μένουν για άλλη μια φορά με το μάτι στο ταμείο και το χέρι στις προσφορές.